Monday 23 September 2013

ATM di hati


Assalamualaikum…

Huhuhu...tiga hari saya tidak update Diari Acik Naros. Ini tidak boleh dibiarkan. Nanti naik lemak. Saya tak mahu Diari Acik Naros bersawang. Juga tidak mahu hangat-hangat tahi ayam berblog. Ya, saya mesti kuat semangat untuk terus mencatatkan aktiviti yang saya senangi di diari maya ini.

Sabtu lepas, saya dan keluarga berkesempatan ke Pameran Statik Angkatan Tentera Malaysia sempena Perarakan Raksasa Hari ATM ke-80 bertempat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Sebagai seorang anak askar, jiwa saya memang jiwa tentera. Membesar dalam persekitaran tentera membuatkan saya ‘keras’ dan ‘kasar’. Ya, dahulu saya tidak ada perasaan (Alhamdulillah, sekarang saya sudah pandai bermain dengan perasaan). Hehehe...Sebab itulah saya tidak suka berkawan dengan budak perempuan. Pada saya mereka terlalu sensitif. Tidak boleh cakap sesuka hati. Kena beralas. Kalau tidak, mereka akan merajuk. Huh… memang saya tak tahan dengan kerenah budak-budak perempuan. Hasilnya, majoriti kawan saya lelaki. Kawan perempuan, boleh dikira dengan jari. Itupun, sebelah tangan sahaja.

Mak dan abah dah faham sangat dengan perangai saya. Lebih selesa berkawan dengan lelaki daripada perempuan. Dan yang bestnya, mak dan abah saya kenal semua kawan saya. Tiada rahsia antara kami. Hehehe…

Berbalik kepada cerita pameran statik ATM tu, saya memang sangat teruja. Sebaik mendapat berita tentang Perarakan Raksasa yang akan diadakan oleh ATM, terus terlintas dalam fikiran saya untuk melihatnya secara langsung di depan mata. Saya bercadang membawa anak-anak melihat perbarisan tersebut sebab anak lelaki saya, Akmal minat sangat dengan senjata. Saya maklumkan hal ini kepada En. Boss. Dia seakan setuju dengan cadangan saya. Tapi, kegembiraan tersebut tidak panjang.Hasrat tersebut terpaksa saya lupakan sebab pada hari tersebut, Akmal ada sekolah ganti. Huhuhu…demi pelajaran anak, mak sanggup berkorban. Dalam hati berkata, “Tak mengapa, tak dapat tengok perarakan, tengok pameran pun jadilah.” Kata-kata memujuk diri sendiri.

Selepas Akmal balik sekolah, makan dan solat, tanpa berlengah, kami sekeluarga terus ke Dataran Merdeka. Ketika itu, pukul 2 petang. Matahari sedang ceria memancarkan cahayanya. Pada kebiasaannya, waktu-waktu seperti ini saya lebih rela mengumpul lemak di rumah berbanding membakarkan di tempat awam. Tapi, hari Sabtu tersebut, saya rasa sangat lain. Panas mentari umpama dingin ‘aircond’. Iya ke? Hehehehe…Agak-agaknya, kereta kebal dan senapang kat Dataran Merdeka masa tu berjemaah menyeru nama kami supaya cepat datang. 

Tup…tup, lebih kurang 45 minit kemudian kaki kami sudah berada di depan jentera-jentera ATM yang serba canggih. Hilang ingatan sekejap masa tu. Macam tidak percaya, saya berjaya sampai ke Dataran Merdeka tanpa sebarang halangan. Meletakkan kenderaan pun tidak ada masalah. Inilah berkat kalimah Allahhumma yasir wala tu assir. Alhamdulillah. Terima kasih ALLAH.

Nak tahu apa yang saya jumpa dan lakukan di sana? Jom tengok gambar-gambar yang sempat dirakamkan oleh kamera telefon bimbit saya yang hebat.


Saya suka uniform ini

Akmal dan senjatanya

Aqilah, En. Boss & Akmal

Akmal pencinta peluru

Hebatkan jentera ini. Pelurunya bersepah

Kerana minat, sanggup ku panjat dikau...

Tercapai juga hasrat Akmal nak naik kereta kebal

Mereka sangat sporting

Mari main sembunyi-sembunyi

En. Boss sedang teropong anak bulan :D

Bestnya kalau saya dapat pakai suit ini

Peace no war

Lagi Akmal bersama senjata

Jom main tembak-tembak

Khusyuk Akmal mendengar penjelasan Abang Sojar

Dulu kat dalam hutan, Atuk tidur macam ni lah

Abang Sojar dengan uniform baru

Jenuh Abang Sojar menjawab soalan Akmal

Saya suka RAMD

Saya salute mereka

Adik tetap dengan motor besarnya

Kenangan lalu mengusik jiwa

Renjer mengajar teknik ikhtiar hidup

Daripada pasukan GerakKhas


4 comments:

  1. Che naros..ajar mcm mn nk upload gmbr2..jeles

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja baa...ko klik je ikon gambar yang ada kat tool bar masa ko buat post baru. Kalo ko susah2 gi je jumpa Mama It atau Netty. Hehehe...

      Delete
  2. Wahhh paling teruja tengok spek mata itam acik naros....meletopppp psssttt brand apa tu? ttp kepochi ala jiran sebelah kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...spek mata pasar malam je. Makcik pencen mana ada duit nak beli spek mahal :-p

      Delete