Tuesday 24 September 2013

Suatu petang di Central Market


Assalamualaikum…

Sabtu lepas, saya dan famili sempat menjengah ke Pasar Seni aka Central Market. Sudah bertahun saya tidak menjejakkan kaki ke sana. Kesesakan lalu lintas di bandaraya Kuala Lumpur selalu menjadi penghalang kepada saya untuk ke kota metropolitan itu.

Nyata berbeza. Bagi saya, Pasar Seni yang ada sekarang lebih menarik berbanding dahulu. Paling saya suka ialah bahagian lukisan (Art Gallery). Lokasinya di belakang bangunan utama. Semua yang ada di sana menarik minat saya. Daripada lukisan batik, lukisan menggunakan cat minyak, lukisan potret hinggalah kepada kraf pasir. Setiap satu punyai kelebihan tersendiri. Saya kagum dengan bakat yang ada pada artis-artis yang berkarya di sana. Mereka sangat kreatif.

Turut kagum dengan hasil seni di sana ialah anak perempuan saya, Aqilah. Dia memang suka melukis. Aqilah berminat untuk mencanting batik (sebenarnya saya pun teringin) tetapi dek kerana kesuntukan masa, kami terpaksa lupakannya. Mungkin lain kali. In Sha Allah. 

Walaupun masa yang ada pada petang itu cukup singkat, sempat juga kami berkenalan dengan seorang pelukis yang bernama Pheng Kian Kok. Lukisan yang dihasilkan Pheng sangat cantik. Kepakarannya melukis menggunakan cat minyak. Pheng peramah orangnya. Dia sanggup meluangkan masanya untuk melayan kami meski pun pada ketika itu dia sedang sibuk menyiapkan lukisan yang ditempah pelanggan.  Pheng juga telah menunjukkan kepada kami gambar beberapa lukisan yang pernah dihasilkannya menerusi telefon bimbitnya. IPhone you. Hehehe…Kalau anda berminat untuk melihat hasil kreativiti Pheng, bolehlah ke FB Pheng Art Corner. Siap promosi lagi J.

Sebelum mengakhiri entri kali ini, jom tengok gambar-gambar yang sempat saya rakamkan semasa bersantai di Pasar Seni, Kuala Lumpur tempoh hari.


Gaya pelancong dari Shah Alam

Lukisan pasir di dalam botol

Inilah hasilnya

Melihat penuh minat

En. Boss menemuramah Pheng

Gambar kenangan bersama pelukis hebat

Aqilah bersama deretan lukisan batik

Last but not least, hasil keras tangan saya ;-)

No comments:

Post a Comment