Monday 30 September 2013

Jom bereksperimen

Assalamualaikum…


Sejak jadi Pembantu Peribadi atau Personal Assistant, masa saya banyak dihabiskan di rumah. Tapi, ini tidak bermakna saya goyang kaki sepanjang masa. Ada banyak benda perlu diselesaikan. Sama seperti suri rumah sepenuh masa. Mengemas, membasuh, menyidai dan melipat baju serta memasak adalah  rutin harian. Dalam masa yang sama, saya bersiar-siar di alam maya meninjau apa yang berlaku di sekeliling. Tak nak lah nanti seperti katak di bawah tempurung.

Sekarang ini saya semakin rajin bereksperimen. (Hehehe…Ala-ala saintis pula rasanya.) Anda mesti tertanya-tanya, apakah yang saya uji? Untuk pengetahuan semua, saya uji resipi-resipi makanan yang ada di internet. 

Saya pemakan dan sukakan makanan. Nampak sahaja makanan, hati saya jadi berbunga-bunga. Memang seronok. Saya sukakan makanan kerana seni yang ada di dalamnya. Selain gabungan warna yang menarik, susun atur yang cantik, imbangan rasa yang wujud di dalamnya sungguh mengagumkan.

Dalam benak fikiran saya sentiasa ada gambar makanan. Paling selalu bermain-main di sana ialah dessert. Saya sangat suka kek. Lebih-lebih lagi jika kek tersebut dihiasi dengan buah-buahan segar. Mmm…dapnya.

Berbalik kepada cerita eksperimen tadi, biasanya, saya akan google dulu resipi makanan yang terlintas dalam fikiran. Kemudian, saya padankan dengan bahan-bahan yang ada di rumah. Jika bahan-bahan tidak lengkap dan tidak boleh diganti dengan bahan lain, saya cari resipi lain. Apabila sudah jumpa yang sesuai, mulalah saya melakukan ujikaji di makmal comel saya (dapur lah tu. Hehehe...) Hasilnya, ada yang berjaya dan tidak kurang juga yang kecundang.

Kenapa tidak berjaya? Kerana saya adalah penderhaka resipi (Istilah ini saya pinjam daripada seorang rakan :-D). Sebenarnya saya memang tidak boleh ikut resipi 100%. Orang guna gram, saya guna cawan. Alasannya, di rumah tidak ada alat penimbang, guna cawan lebih mudah. Dalam resipi kata secawan gula, saya kurangkan jadi setengah cawan, tak mahu manis sebab nanti Alang saya marah kerana dia menghidap diabetes. Eh, kenapa tiba-tiba Alang saya masuk wayang gambar ini? Hehehe… sebab Alang lah yang selalu kena rasa kuih yang saya buat sama ada sedap ataupun tidak.

Tapi, apapun keputusan uji kaji tersebut, saya berpuas hati kerana yang pentingnya saya sudah cuba. Dan saya menderhaka pun ada sebab. Sebabnya ialah saya sesuaikan resepi tersebut dengan citarasa saya dan bagaimana saya ingin hasilnya. Lagipun, saya berpegang pada perkataan popular orang Jepun iaitu Kaizen. Maknanya ialah penambahbaikan yang berterusan. Jadi, saya ambil yang baik, lakukan penambahbaikan dan hasilkan yang lebih baik. Pandai tak saya. Hehehe…

Jom lihat hasil beberapa eksperimen yang telah saya lakukan sepanjang bergelar Pembantu Peribadi.

Spageti Olio Aglio Daging

Cheesekut

Donut Kampung

Roti Jala

Bepang

Cream Cheesekut Bercoklat

Bubur Putih Bubur Merah

Cucur Udang

Seri Muka


No comments:

Post a Comment