Wednesday 25 September 2013

Jom jumpa orang kampung


Assalamualaikum…

Tema aktiviti saya hari ini ialah “Jom Jumpa Orang Kampung”. Kampung sentiasa di hatiku. Hehehe…Semua yang datang dari kampung, saya suka terutamanya makanan. Dan saya tak kisah kampung di negeri mana pun. Asalkan kampung.

Hari ini saya ingin berjumpa mereka di Putrajaya. Orang kampung dari seluruh Malaysia berkumpul di Laman 1 Malaysia, Presint 2.  Dan yang paling menarik, mereka datang bersama buah tangan yang hebat-hebat.  Hasil usaha tulang empat kerat mereka sendiri untuk dikongsi bersama di  Karnival Usahawan Desa 2013 (KUD 2013) anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang berlangsung dari 25 hingga 29 September 2013.

Jujurnya, saya bangga dengan orang kampung. Tinggal jauh dari ibu negara Malaysia tidak bermakna mereka ketinggalan. Malah, nyata mereka lebih berjaya dan kaya daripada kebanyakan kita yang tinggal di bandar-bandar besar.

Walaupun hanya sempat meluangkan masa lebih kurang tiga jam, saya puas hati. Saya dapat lihat dengan mata sendiri kesungguhan mereka meletakkan diri sebaris dengan tokoh-tokoh korporat yang sudah berjaya.

Mereka sumber inspirasi saya. Saya nak jadi kaya seperti mereka. Kaya cara orang kampung. Tidak perlu berkemeja dan bertali leher untuk cari duit. Cukuplah dengan baju Pagoda bersama seluar sukan.

Untuk mengakhiri entri kali ini, saya bawakan kepada anda gambar-gambar saya belajar membuat mangkuk tanah liat. Seronok…

*Terima kasih saya ucapkan kepada En. Mohammad bin Zakaria daripada Temin Kraf, Jerantut, Pahang atas tunjuk ajar.


Demonstrasi daripada En. Mohammad

Cikgu tekun mengajar

Haa...macam tu lah caranya...


Terbaek...

Dah siap. Terima kasih Cikgu

Inilah hasil keras tangan saya.
Cikgu kata ini karya hebat sebab hanya satu sahaja dalam dunia :D

No comments:

Post a Comment